Co oznacza zastrzeżenie dowodu osobistego?
27 stycznia, 2025
Zastrzeżenie dowodu osobistego jest konieczne, gdy doszło do jego utraty i obawiasz się, że trafi w niepowołane ręce. W ten sposób utrudnisz wykorzystanie twoich danych np. do zaciągnięcia kredytu. Dowiedz się, jak to zrobić oraz co dokładnie oznacza zastrzeżenie dowodu osobistego.
Czym jest zastrzeżenie dowodu osobistego?
Zastrzeżenie dowodu osobistego ma zabezpieczyć tożsamość właściciela dokumentu. Celem tej procedury jest ochrona przed potencjalnymi nadużyciami związanymi np. z zaciągnięciem kredytu, otwarciem rachunku czy zawarciem umowy na abonament przez osobę, która go ukradnie lub znajdzie. Warto to zrobić, jeśli nie możesz znaleźć swojego dowodu i podejrzewasz, że mogło dojść do jego utraty.
Po zastrzeżeniu dokumentu taka informacja w ciągu kilku minut trafi do wszystkich banków w Polsce, oddziałów Poczty Polskiej, operatorów telefonii komórkowej, a także firm i instytucji uczestniczących w systemie „Dokumenty Zastrzeżone” prowadzonym przez Związek Banków Polskich. To najważniejszy system mający przeciwdziałać wszelkim wyłudzeniom z wykorzystaniem cudzej tożsamości.
Jak zastrzec dowód osobisty?
Aby zastrzec dowód osobisty, musisz zgłosić ten fakt w banku. Co ważne, może to być także instytucja finansowa, w której nie masz założonego konta. Banki komercyjne przyjmujące zgłoszenia od wszystkich osób to:
- Bank Pocztowy,
- BNP Paribas,
- Credit Agricole,
- PKO BP,
- Santander Bank Polska,
- Bank Gospodarstwa Krajowego,
- Bank Polskiej Spółdzielczości,
- Plus Bank,
- Krakowski Bank Spółdzielczy,
- SGB-Bank,
- Getin Bank.
Pozostałe zajmują się zastrzeganiem wyłącznie dokumentów swoich klientów. Zastrzec dokument tożsamości możesz również w wielu bankach spółdzielczych oraz w SKOK Chmielewskiego i SKOK Energia.
Aby to zrobić, skorzystaj z takiej opcji w aplikacji mobilnej lub bankowości elektronicznej. Możesz również zgłosić ten fakt telefonicznie lub podczas osobistej wizyty w placówce. Wszystko zależy od tego, czy jesteś klientem danego banku oraz jakie rozwiązania udostępnia konkretna instytucja finansowa. Jeśli jesteś zarejestrowany w Biurze Informacji Kredytowej, także na stronie internetowej BIK możesz zastrzec dowód osobisty.
Po zastrzeżeniu dokumentu zgłoś utratę dokumentu gminie. Możesz to zrobić osobiście w urzędzie, lub skorzystać z serwisu internetowego gov.pl. Aby się do niego zalogować, potrzebujesz do tego m.in. profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego. W taki sam sposób możesz zgłosić uszkodzenie dowodu osobistego.
Jeśli utraciłeś dokument w wyniku kradzieży, zgłoś ten fakt na policji. W takim przypadku nie musisz informować gminy o utracie dowodu osobistego. Zostanie on unieważniony w chwili zgłoszenia tego faktu.
Na czym polega zawieszenie dowodu osobistego?
Osoby z e-dowodami (z warstwą elektroniczną wydanymi po 4 marca 2019 r.) mogą skorzystać z opcji zawieszenia swojego dokumentu. To rozwiązanie umożliwia jego zastrzeżenie na 14 dni. w tym czasie nikt niepowołany nie będzie mógł używać dowodu. Swój dokument możesz zawiesić:
- przez Internet, korzystając z usługi gov.pl,
- w urzędzie gminy.
Po upływie dwóch tygodni, gdy dokument się nie odnajdzie, zostanie on trwale unieważniony. Jeśli jednak znajdziesz swój dowód w ciągu 14 dni, możesz cofnąć zawieszenie. Jest to rozwiązanie dla osób, które przypuszczają, że wkrótce odnajdą dokument. Jeśli jednak masz pewność, że tak się nie stanie, to nie zwlekaj i od razu zgłoś jego utratę i zastrzeż swoje dane.
Utrata dowodu osobistego może wiązać się z dużymi problemami, jeśli trafi on w niepowołane ręce. Może zostać wykorzystany do m.in. do wyłudzenia kredytu. Aby się przed tym ustrzec, niezwłocznie po zauważeniu braku dokumentu zastrzeż go w banku. Taka informacja trafi od razu do systemu, a następnie zostanie przekazana do wszystkich banków czy operatorów telefonii komórkowej w Polsce. Nawet gdy ktoś będzie chciał posłużyć się twoim dokumentem, nie będzie mógł tego zrobić. W ten sposób ochronisz się przed konsekwencjami kradzieży lub zgubienia dowodu osobistego.