Zgubienie dowodu osobistego — co zrobić, gdzie zgłosić i ile kosztuje wyrobienie nowego?
8 maja, 2025
Utrata dowodu osobistego to zawsze spory stres. Nie ma w tym nic dziwnego — jest to przecież bardzo ważny dokument. Istotne, aby w takiej sytuacji zachować spokój i postępować wedle określonego schematu. Gdzie zgłosić utratę dowodu? Czy trzeba zgłaszać ten fakt na policję? I jak przebiega zastrzeżenie zgubionego dowodu? Sprawdź!
Czy trzeba zgłosić utratę dowodu osobistego?
Utrata lub uszkodzenie dowodu osobistego zdarza się dość często. Z tego powodu ustawodawca przewidział możliwość zgłoszenia takiego zdarzenia — osobiście w urzędzie gminy lub w pełni online przez internet na oficjalnej, rządowej stronie: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-utrate-lub-uszkodzenie-swojego-dowodu-osobistego-uniewaznij-dowod.
W przypadku kradzieży dokumentów, utratę dokumentów należy zaś zgłosić policji. Wówczas nie musisz już udawać się do urzędu ani składać zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu online. Dlaczego? Po wizycie na komisariacie dowód zostanie unieważniony przez funkcjonariuszy.
Zgubiony dowód osobisty — co zrobić?
Kolejną rzeczą, jaką warto zrobić w razie zgubienia dowodu osobistego, jest zgłoszenie się do banku. W końcu to tam są wszystkie Twoje pieniądze i otwarta do nich droga potencjalnych oszustów.
W tym celu możesz udać się osobiście do placówki. Informacja o zgubionym dowodzie zostanie przekazana do systemu dokumentów zastrzeżonych i tym samym wysłana do innych banków i placówek finansowych (takich jak np. firmy pożyczkowe).
Równoległe postaraj się jak najszybciej unieważnić dowód osobisty w urzędzie gminy lub online przez Profil Zaufany. W trakcie unieważnienia dokumentu straci on ważność, a Ty dostaniesz specjalne zaświadczenie o utracie dokumentu. Będzie ono ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego. Nie jest ono jednak tym samym co dowód i nie pozwoli na wzięcie nowej pożyczki lub kredytu. Pomimo tego powinieneś mieć je zawsze przy sobie, kiedy oczekujesz na dowód.
Ile czeka się na nowy dowód osobisty?
Brak dowodu osobistego może utrudniać CI załatwianie wielu spraw. Nic dziwnego zatem, że zastanawiasz się, ile czeka się na nowy dowód osobisty.
Wg informacji zawartych na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty, od momentu złożenia wniosku i odcisków palców oraz wzoru podpisu czas oczekiwania na dowód wynosi do 30 dni. Okres ten może się w szczególnych sytuacjach nieco wydłużać, jednak w takim przypadku skontaktuje się z Tobą pracownik urzędu.
Pamiętaj! Oprócz zgłoszenia zgubienia dowodu osobistego do urzędu, będzie trzeba złożyć wniosek o wydanie nowego. W tym celu konieczne będzie dostarczenie zdjęć, jakie posłużą do wyrobienia dokumentu. Dopiero wtedy możesz czekać na nowy dowód.
Zgubiony dowód osobisty to nie wszystko. Jak chronić dane osobowe?
Chociaż zgubienie dowodu osobistego to niemały stres, do wyłudzenia danych osobowych dochodzi najczęściej z naszego powodu. Publikowanie zdjęć dowodu czy innych dokumentów w internecie to tylko jeden z przykładów takiego działania.
Do tego dochodzi klikanie w niebezpieczne linki czy wypełnianie podejrzanych formularzy. Jeśli brakuje Ci pewności, że dana operacja jest bezpieczna, przerwij ją. Oszuści tylko czekają na taki atak cybernetyczny. Zachowaj więc czujność przeglądając internet, robiąc zakupy, czy wykonując przelewy online.
Ile kosztuje wyrobienie nowego dowodu osobistego?
Utrata dowodu osobistego to spory problem. Jeśli masz już pewność, że nie uda Ci się znaleźć dokumentu, musisz wyrobić nowy egzemplarz. Zrobisz to osobiście w dowolnym urzędzie gminy lub przez internet.
Wyrobienie nowego dowodu osobistego jest darmowe. Ewentualne koszty z tym związane wynikają z konieczności wykonania aktualnej fotografii (zdjęcie do dokumentu tożsamości należy zrobić maksymalnie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku).
Pamiętaj! Dowody osobiste zawierają odciski palców i odręczny podpis. Te zaś można złożyć jedynie podczas wizyty w urzędzie. Oznacza to, że wnioskowanie online często mija się z celem – procedura wyrabiania dowodu rozpoczyna się bowiem dopiero po pobraniu danych w urzędzie. W większości przypadków najlepiej jest po prostu udać się do najbliższego urzędu gminy lub biura obsługi mieszkańców i złożyć wniosek o nowy dowód na miejscu.
Zgubiony dowód osobisty – podsumowanie
Pierwszą rzeczą, jakiej należy unikać w razie zgubienia dowodu osobistego, jest panika. To właśnie ona nie pozwala trzeźwo myśleć i paraliżuje działania. Unieważnienie dokumentu w urzędzie, a także zgłoszenie jego zgubienia w banku to podstawowe kroki, jakie musisz podjąć w pierwszej kolejności.
Zgubiony dowód osobisty to nie koniec świata. Należy jednak zachować ostrożność i podjąć czym prędzej działania, aby go zastrzec. W innym razie może on trafić do niepowoływanych rąk kogoś, kto wykorzysta go np.: do wyłudzenia pożyczki lub kredytu.