Od 1 czerwca 2024 roku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące zastrzegania numeru PESEL. Mają one na celu zwiększenie bezpieczeństwa i ograniczenie wyłudzeń oraz oszustw finansowych. Dowiedz się, jak zastrzeżenie PESEL-u może chronić Twoje dane i jakie nowe obowiązki mają instytucje finansowe. Kiedy taka procedura jest niezbędna? Jak zadbać o swoje bezpieczeństwo? Czytaj dalej w naszym artykule.
Dlaczego warto zastrzec numer PESEL?
Kradzież tożsamości to poważny i coraz powszechniejszy problem, który dotyczy wszystkich obywateli. Prowadzi ona do wyłudzenia kredytów, pożyczek, a nawet nieruchomości na Twoje nazwisko. Zastrzeżenie numeru PESEL chroni Twoje dane przed wykorzystaniem w niewłaściwy sposób.
Musisz bowiem wiedzieć, że wyłudzenie kredytu czy pożyczki to trudny problem. Nierzadko finał sprawy ma miejsce w sądzie. Jednak sam proces jest niełatwy i stresujący dla obywatela. Warto zatem zabezpieczyć swoje dane, aby uniknąć takiej sytuacji.
Dzięki zastrzeżeniu PESEL-u Twoje dane będą chronione przed nieuprawnionym wykorzystaniem w instytucjach finansowych. Banki i firmy pożyczkowe mają obowiązek sprawdzić, czy PESEL jest zastrzeżony przed zawarciem np. umowy kredytowej.
Zmiany od czerwca 2024 roku
Od czerwca 2024 roku każda instytucja finansowa będzie miała obowiązek sprawdzić, czy PESEL klienta nie jest zastrzeżony. Dotyczy to takich sytuacji, jak udzielenie pożyczki lub podpisanie umowy kredytowej. Jeśli numer PESEL jest zastrzeżony, umowa nie może być zawarta, aby zabezpieczyć klienta przed wyłudzeniami.
Co więcej, zgłoszenie zgubienia lub kradzieży dowodu osobistego będzie automatycznie skutkować zastrzeżeniem numeru PESEL. To dodatkowa ochrona, która zapobiega wykorzystaniu Twoich danych przez niepowołane osoby.
Jak zastrzec numer PESEL?
Najłatwiejszym sposobem jest skorzystanie z aplikacji mObywatel 2.0. Po pobraniu i zainstalowaniu aplikacji zaloguj się za pomocą profilu zaufanego. Następnie znajdź opcję „Zastrzeż PESEL” i podążaj za instrukcjami.
Możesz również zastrzec numer PESEL przez internet. Zaloguj się na stronie mObywatel.gov.pl za pomocą profilu zaufanego. W serwisie znajdziesz odpowiednią zakładkę do zastrzeżenia numeru PESEL.
Jeśli wolisz załatwić taką sprawę osobiście, udaj się do najbliższego urzędu gminy lub miasta. Tam, w odpowiednim wydziale, złożysz wniosek o zastrzeżenie numeru PESEL. Pamiętaj o tym, aby zabrać ze sobą dowód osobisty.
Jeśli zajdzie potrzeba, możesz cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL. Zrobisz to w tej samej aplikacji mObywatel 2.0, serwisie mObywatel.gov.pl lub osobiście w urzędzie. Pamiętaj, że po cofnięciu zastrzeżenia numer PESEL można ponownie zastrzec dopiero po 30 minutach.
Podsumowanie
Dzięki zastrzeżeniu numeru PESEL masz pełną kontrolę nad tym, kto i kiedy może korzystać z Twoich danych. Możesz sprawdzić, które instytucje weryfikowały Twój PESEL i w jakim celu. Tym samym możesz uchronić się przed oszustami i spać spokojnie.